Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich

Państwowa Komisja Badania Wypadków Morski przygotowuje bardzo ciekawe i pouczające raporty, zachęcam do przeczytania i wyciągnięcia również własnych wniosków.

Przedstawione raporty dotyczą przypadków związanych jachtami żaglowymi i motorowymi.

Czytaj więcej: Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich

Radar

Rzadko jachty wyposażone są w Radary, ponieważ jest on wymagany na jachtach o długości co najmniej 20 m w żegludze przybrzeżnej, pełnomorskiej i oceanicznej, a jachty o długości co najmniej 24 m muszą mieś radar na wyposażeniu bez względu na rejon żeglugi (Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie). Gdy jednak znajdziemy się na większej jednostce, która posiada to urządzenie na pokładzie, to warto wtedy mieć pojęcie o jego podstawowych funkcjach. Zasada działania podstawowych przycisków czy pokręteł na radarze jest podobna, więc przedstawione w artykule wiadomości są w miarę uniwersalne.

Czytaj więcej: Radar

SART

http://www.mcmurdomarine.com/sart/92-s4-rescue-sart

SART – Search and Rescue Transponder, to urządzenie do lokalizacji najczęściej "człowieka za burtą" (MOB - men over board). W takowe urządzenia muszą być wyposażone statki konwencyjne, a także według Rozporządzenia MTBiGM z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie jachty o długości powyżej 15m i inne, które poddają się inspekcji.

SART po uruchomieniu wysyła sygnał do znajdujących się w pobliży statków wyposażonych w radar, który jest na nich widoczny w postaci 12 kropek, gdzie pierwsza kropka oznacza położenie SART. Wraz ze zmniejszeniem odległości do transpondera punkty zamieniają się w łuki, a następnie w okręgi.

Czytaj więcej: SART

Locja

Definicje i oznakowanie szlaku wodnego często przysparzają wiele problemów i są nie do końca w zrozumiały sposób tłumaczone. Spróbujmy sobie uporządkować ten temat obrazowo przedstawiając po kolei, poszczególne kluczowe pojęcia niezbędne do zrozumienia zagadnienia.

Będziemy bazować na Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28.04.2013 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych. Tekst podkreślony to bezpośredni wyciągi fragmentów tego rozporządzenia.

Czytaj więcej: Locja

Żeglarska prognoza pogody

Żeglarstwo jest bardzo specyficzną dziedziną aktywności ze względu na ogromne uzależnienie od warunków atmosferycznych. Tak na prawdę w całości jesteśmy zmuszeni podporządkować się żywiołom natury, co jednak daje niesamowitą satysfakcję, kiedy nauczymy się je wykorzystywać. 

Meteorologia to (jak dla mnie) bardzo wymagająca dziedzina, gdzie oprócz zrozumienia wszystkich zjawisk fizycznych, które tworzą naszą pogodę, istotne jest doświadczenie w obserwacji otaczającego nas świata. Na szczęście dzisiaj eksperci mogą za nas zanalizować dane i przekazać do naszej wiadomości wyniki swoich badań - prognozę pogody. Chciałabym Wam zaprezentować serwisy, które mają według mnie dużą sprawdzalność i to właśnie z nich korzystam najczęściej.

Czytaj więcej: Żeglarska prognoza pogody